Persoonlijk

De Halve Marathon

Twee jaar geleden riep ik: dit jaar ga ik de halve marathon rennen. Echter kwam het er dat jaar niet van. Dat jaar daarop ook niet. Mijn gezondheid gooide roet in het eten. Ik had last van blessures en mijn gewicht was net iets aan de lage kant om te een lange afstand te rennen. Tot dit jaar: ik ga in 2019 mijn eerste halve marathon rennen.

Waarom het eerst niet lukte

Sinds 2010 heb ik altijd geworsteld met mijn gewicht. Een eetstoornis zorge ervoor dat mijn gewicht zodanig laag was dat sporten voor mij niet gezond is. Twee jaar geleden was dit weer het geval. Mijn gewicht was te laag, ik kreeg last van (knie) blessures en een aantal belangrijke lichaamsfuncties vielen weg (menstruatie). Koppig als ik was, wou ik die halve marathon rennen. Gelukkig hield mijn vriend toen die tijd, mij tegen. Hij verbood mij om te gaan rennen en daar heb ik mij aan gehouden. Ik stopte met rennen en vond het plezier in yoga en -mijn nieuwe liefde- de racefiets. 

Weer langzaam beginnen

Na een driekwart jaar begon ik weer met rennen. Kleine stukjes, maar ook iets langere afstanden. Eigenlijk zonder doel, want zo rende ik de eerste keer gelijk weer 8 km. Als een kip zonder kop, maar wat was ik blij dat ik weer kon rennen. Helaas was die blijdschap van korte duur, want ik kreeg weer knieklachten. Ik moest weer stoppen met rennen. 

En weer opnieuw

Na de zomer, waarin ik niet heb hardgelopen, ben ik weer begonnen met rennen. Deze keer met een duidelijk doel voor ogen: de halve marathon rennen. Eng? Ja zeker, want direct nadat ik mij had ingeschreven had ik spijt. “Ik kan het toch niet”, was mijn gedachte. Een dag later was deze gedachte weer verdwenen en zocht ik een trainingsschema op internet. Een goed begin is het halve werk toch?

Hoe een schema mij helpt

Zoals ik al zei, eerst rende ik altijd maar wat. Ik had geen doel en dit zorgde ervoor dat ik vaak te hard van stapel liep. Nu ik een duidelijk doel voor ogen heb en een schema dat ik wil volgen loop ik een stuk fijner. Ik ren nu drie keer per week. Op maandag een korte run en op woensdag een interval en op zondag een run die elke week langer wordt. Tot nu gaat dit heel goed. Ik heb nog geen last van mijn knie gehad en sta ik elke ochtend, als ik moet rennen, met plezier in mijn hardloopschoenen. 

Hoe ga ik dit proces bijhouden

Ik zal om de week een artikel schrijven hoe het gaat met het hardlopen. Waar loop ik tegenaan, wat gaat goed, wat vind ik leuk en noem het maar op! Al mijn gedachten gaan voorbij komen! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: